Eerste twee weken - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Mick en Jacobine - WaarBenJij.nu Eerste twee weken - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Mick en Jacobine - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Mick en Jacobine

05 September 2015 | Bolivia, La Paz

Hola chicos y chicas,

Baños, lomo, pollo, buenos dias. Onze vaardigheden in de Spaanse taal vorderen snel. We zijn ondertussen ruim twee weken onderweg en bevinden ons op moment van schijven in La Paz, Bolivia.

Na onze landing in het structureel mistige Lima hebben we ons hier een paar dagen vermaakt. Het is een grote stad (miljoenen inwoners), maar na twee dagen hadden we het zeker gezien. Hier heeft Mick wel echt Peruvian streetfood van de grill gegeten bestaande uit runderhart, kippenhart, nier, lever wat darm en meer.

Vanaf Lima zijn we met de busmaatschappij Peruhop naar het zuiden afgereisd. Dit is echt een aanrader: alles top geregeld en makkelijker dan de standaard buslijnen door de flexibiliteit en de gidsen die ze bieden.

De eerste stad na Lima was Paracas. Dit is een vissersdorpje bij het natuurreservaat Islas Ballestas. In dit natuurreservaat in de oceaan zijn veel mooie zeedieren te vinden als krabben, zeevogels en... zeehonden! Met een boottochtje hebben we ze bezocht. Na deze trip hebben we Cheviche geprobeerd: rauwe vis in citroensap. Prima te eten, leek wat op onze haring in zuur.

Huacachina was de volgende bestemming: een oase midden in de woestijn. Met een dunebuggy en de gekste chauffeur van Huacachina zijn we over en door de duinen gevlogen. Op wat hoge duinen maakten we een stop om vanaf daar head-first op een soort houten snowboard naar beneden te kachelen. Erg fijn dat deze man geen woord Engels sprak en vooral stond te lachen bij de eerste bult. Geweldig.

Via Nazca (bekend van de Nazca Inca lijnen) zijn we naar Arequipa gereden. Arequipa was echt een leuke stad! Het is na Lima de grootste stad van Peru en heeft een rijke historie met resten van de Inca tijd. We hebben hier, net als Lima en La Paz een free walking tour gedaan (Arequipa Downtown walking tour): was top geregeld en we hebben er veel van geleerd. Naast de cultuur en de stad was er een feestdag van de Policia National del Peru. Het begon met wat muziek en festiviteiten op het centrale plein, maar de volgende dag was het echt bijzonder. Er was een processie gevolgd door een optocht met alle delen van de Policia National. Hieronder vallen o.a. parkeerwachters, zwaar bewapende groengeschilderde militairen, baywatch (ja echt) en een soort van geheime politie.
Naast de stad is er in de regio een mooi natuurgebied te vinden: de Colca Canyon. Dit schijnt de diepste canyon te zijn ter wereld, tweemaal zo diep als de Grand Canyon (US) werd ons verteld. We hebben een 3 daagse trekking door deze Canyon gedaan. Pittig, maar heel tof. We begonnen deze trip bij een viewpoint waar werelds grootste landvogel voorbij zweefde: de Condor. Deze beesten hebben een spanwijdte van 3m+ en kunnen wel 70-90 jaar worden. Er zijn er in het gebied een stuk of 40, waarvan wij er al 6 gezien hebben. Dit was op een hoogte van 3700m. De trekking door de Canyon startte met een afdaling van 1200m, die we de laatste dag weer op moesten. Op de terugweg hebben we het hoogste punt in de regio aangetikt op een hoogte van 4910m. Hier hebben we ook nog Vicuña's, Alpaca's en Lama's gespot.

Na Arequipa gingen we naar het hoogste navigeerbare water ter wereld geweest: lake Titicaca, rond de 3800m hoogte. Aan de Peruaanse kant hebben we bij Puno gekeken naar drijvende dorpen op het meer, gemaakt van riet. Alsof je de hele dag op een matras loopt! Dit was verder wel erg toeristisch, dus zijn we gevlucht naar de Bolviaanse kant van het meer: Copacabana.

Aan de kant van Bolivia liggen er verschillende eilanden in lake Titicaca, waaronder Isla del Sol. Naar de verhalen is hier de zon geboren, dus dit vonden de Inca's een geweldig eiland (de zon was erg belangrijk in hun geloof). Wij hebben geslapen op de noordzijde van het eiland en hebben de 8km lengte van het eiland naar het zuiden gelopen. Dit was een erg mooie route en bovenal geen toerist gezien! Tussen de biggen, ezels en honden hebben we wat Inca ruïnes bekeken en vooral genoten van het uitzicht.

Hierna zijn we naar de officieuze hoofdstad van Bolvia afgereisd: La Paz. Deze grote stad is druk, maar er is genoeg te zien in de omgeving. Zo zijn we met een kabelbaanlift (ja, zoals in skigebieden) naar de maan vallei geweest, hebben we downhillen op de deathroad overleefd en hebben we de stad verkend. De heksenmarkt met alpaca embryo's was bijvoorbeeld erg interessant..

Morgenvroeg vliegen we naar Rurrenabaque om een driedaagse pampastour te doen. We proberen hier anaconda's en dolfijnen te zien, maar ons is verteld dat we gegarandeerd muggen kunnen verwachten.

Dit was onze spreekbeurt over Peru en Bolvia. Zijn er nog vragen?

• 06 September 2015 - 10:14

Elma:

Geen vragen. Weer een stukje van de wereld ontdekt. Geweldig, wat maken jullie veel mee. Groot avontuur weer. Genieten jullie nog maar lekker. Flink smeren met DEET dus.
    Liefs, Elma

• 06 September 2015 - 11:27

Heidi:

Heej wat leuk om wat van jullie te horen!! Wat een prachtig verslag van jullie avontuur!! Heerlijk om te lezen!! Wat zullen jullie nog veel zien en meemaken, Geweldig !! Geniet er van. En nog heel veel plezier gewenst!! Knuffels Heidi X